معاملهٔ حضوری؛ امنترین راه معامله
- معامله و پرداخت حضوری: امنترین و بهترین راه خرید، معاملهٔ حضوری است. یعنی خریدار در ملاقات حضوری با فروشنده، محصول را ببیند، بررسی کند و همان زمان مبلغ را پرداخت نماید. هرگز بعد از تحویل محصول، پرداخت مبلغ را به زمان دیگری موکول نکنید.
- مکان امن: برای معاملهٔ حضوری، مکانهای عمومی و شلوغ مانند شعب بانک و کلانتریها مناسب هستند.
- شواهد معامله: بهتر است هنگام خرید محصول، رسید کتبی معتبر از فروشنده دریافت کنید.
نکات مهم در انتقال وجه:
- پرداخت نقدی: بهتر است پرداخت مبلغ به صورت نقدی باشد.
- پرداخت اینترنتی و کارت به کارت: در صورت پرداخت اینترنتی یا کارت به کارت، به دیدن رسید پرداخت اکتفا نکنید. قبل از تحویل کالا، شخصاً از وارد شدن مبلغ به حسابتان مطمئن شوید.
- چک و سفته: چک و سفته ممکن است نقد نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به قوانین رسمی چک رجوع کنید.
- چک رمزدار بانکی: در صورت دریافت چکهای رمزدار بانکی، با مراجعه به بانک مورد نظر، از اصالت آن مطمئن شوید.
نکات مهم پیش از معامله:
- بیعانه ندهید: هرگز پیش از دریافت محصول، هزینهای تحت عنوان بیعانه، شیرینی، رزرو و… پرداخت نکنید. در صورتی که فروشنده از شما درخواست بیعانه کرد، لطفاً مورد را از طریق «گزارش مشکل آگهی» به سیستم خرماداران اطلاع دهید.
- ذخیرهٔ اطلاعات: اطلاعات فروشنده و آگهی را حتماً ذخیره کنید تا در صورت نیاز، دسترسی سریع داشته باشید.
- امنیت در ملاقات: اگر میخواهید مبلغ قابل توجهی به کسی که نمیشناسید بپردازید یا کالای گران قیمتی را با خود حمل کنید، پیشنهاد میکنیم حتماً کسی همراه شما باشد. در غیر این صورت، فردی را در جریان جزئیات مکان و زمان ملاقات و مشخصات طرف مقابل بگذارید.
- درخواست فاکتور خرید: ترجیها، بهتر است از فروشنده بخواهید فاکتور خرید را به همراه داشته باشد.
- درخواست بستهبندی اولیه: برای خرید خرما، بهتر است از فروشنده بخواهید بستهبندی اولیه محصول را نیز ارائه کند.
- پرهیز از مزاحمت: دادن اطلاعات شخصی که نامربوط به معامله است، فقط احتمال مزاحمت را بالا می برد.
امکان معاملهٔ حضوری وجود ندارد؟ دقت کنید:
- اطمینان از محصول: قبل از دیدن محصول و بررسی مشخصات مورد نظرتان، پرداخت نکنید.
- دریافت مبلغ: برای پیگیری واریز مبلغ، حتماً حساب خود را چک کنید و به تصویر فیش پرداختی و رسید پرداخت اینترنتی اعتماد نکنید.
- تصاویر و اطلاعات محصول: از فروشنده بخواهید تصاویر واضح و اطلاعات کافی از محصول را در اختیار شما بگذارد.
- پرهیز از اعتماد بیجا: ارائه کردن اطلاعات شخصی مانند آدرس، شمارهٔ تلفن ثابت، اطلاعات حساب بانکی، شناسهٔ شبکه های اجتماعی و … معیاری برای اعتماد کردن به طرف مقابل نیست. چون ممکن است از اطلاعات شخص دیگری سوء استفاده شده باشد.
- خرید پستی: در خرید پستی، شما قبل از اطمینان از صحت کالا، هزینه را پرداخت میکنید. این روش بدون خطر نیست و سیستم خرماداران این روش را توصیه نمیکند.
- مغایرت محصول با اطلاعات آگهی: در صورت مطابق نبودن مشخصات محصول با مشخصات ذکر شده توسط فروشنده، محصول را بلافاصله برگشت دهید و نزد خود نگه ندارید.
نقش سیستم خرماداران در معاملات:
- سیستم خرماداران هیچ سودی از معاملات نمیبرد و مسئولیتی نیز در قبالشان ندارد.
- در صورت مشاهدهٔ مورد مشکوک یا تخلف، از طریق «گزارش مشکل آگهی» و یا تماس با پشتیبانی سیستم خرماداران، ما را در جریان قرار دهید.
- سیستم خرماداران هیچ دخالتی در قیمتگذاری کالا و خدمات ندارد. قیمت آگهی توسط آگهیدهنده مشخص میشود. در صورت مشاهده آگهیهایی با قیمت نامعقول، از طریق «گزارش مشکل آگهی» ما را در جریان قرار دهید.
- سیستم خرماداران تابع قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران میباشد؛ لذا هرگونه موردی که از نظر قوانین کشور خلاف محسوب شود، جرم است؛ و در صورت مشاهده لطفا از طریق «گزارش آگهی» ما را در جریان قرار دهید.
- سیستم خرماداران از هویت آگهیدهندگان و آگهیبینندگان آگاه نمیباشد. بنابراین کاربران باید خودشان جنبههای مختلف امنیتی را در نظر بگیرند.
- در صورتی که مزاحمت یا مشکلی برای شما ایجاد شده است، سیستم خرماداران همکاریهای لازم را با مراجع قانونی انجام میدهد.
زنگ خطرها در معامله؛ بیشتر احتیاط کنید وقتی:
- قیمت و شرایط ارائه شده بیش از حد عالی به نظر می رسد.
- درخواست بیعانه قبل از دریافت محصول، به هر عنوانی توسط فروشنده پیشنهاد شود.
- فروشنده اطلاعات شفاف و کاملی دربارهٔ محصول ارائه نمیکند.
- طرف مقابل بدون دلیل منطقی درخواست معاملهٔ حضوری را رد کند.
- طرف مقابل بدون دلیل منطقی اطلاعات شخصی یا حساب بانکی شما را میپرسد.
- خریدار بخواهد بدون دیدن محصول، آن را با قیمت عالی بخرد.
- آگهیدهنده خود را از فروشندگان معتبر و تأیید شده توسط سایت و سیستم خرماداران معرفی میکند.
مشکلی برایتان پیش آمده است؟
در صورت بروز هرگونه مشکل از سوی آگهیدهندگان یا آگهیبینندگان، از طریق «گزارش مشکل آگهی» یا تماس با پشتیبانی سیستم خرماداران، ما را در جریان قرار دهید.
یادآور میشود سایت خرماداران تابع قوانین کشور ایران میباشد؛ پس استفاده از نام کاربری یا تصویر پروفایلی که خلاف قوانین کشور باشد، ممنوع است.